Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze
środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
HISTORIA
Uzyskanie ostatecznego kształtu koncepcji projektu SEKAP to
efekt kilkunastomiesięcznych przygotowań, spotkań, warsztatów,
dyskusji przedstawicieli samorządów oraz innych środowisk
zaangażowanych w działania mające na celu wsparcie na rzecz rozwoju
społeczeństwa informacyjnego w Województwie Śląskim oraz
wykorzystanie w tym zakresie środków z funduszy strukturalnych.
Aktywną rolę odegrały władze Województwa Śląskiego, inicjując i
wspierając szereg działań zmierzających do realizacji Projektu.
Początki działań władz województwa w zakresie wspierania rozwoju
społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki cyfrowej w regionie to
przystąpienie do realizacji projektu
PRELUDE. Idea
projektu PRELUDE mająca na celu stworzenie europejskiego forum do
twórczej wymiany myśli między ekspertami przedstawicielami regionów
oraz kreowania wspólnych przedsięwzięć o charakterze projektów
innowacyjnych [naukowo-badawczych] - narodziła się w 2001 roku.
Dyskusje w tym zakresie prowadziły pan-europejskie organizacje
specjalizujące się w wspieraniu inicjatyw na rzecz rozwoju
społeczeństwa informacyjnego:
ERIS@ - European Regional
Information Society Association,
ELANET – European Local
Authorities Telematic Network oraz
TELECITIES. Zaproszenie do
uczestnictwa w projekcie PRELUDE wystosował do marszałka
województwa śląskiego ówczesny członek prezydium, a obecny
prezydent organizacji ELANET Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia
„Miasta w Internecie”. W 2002 roku Województwo Śląskie jako jedyny
region w Polsce zakwalifikowało się do uczestnictwa w projekcie,
który został zaplanowany na okres 24 miesięcy począwszy od kwietnia
2002 roku. Oprócz Województwa Śląskiego do uczestnictwa w projekcie
zakwalifikowano także osiem regionów europejskich z
Finlandii,Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej
Brytanii. Rolę partnera-doradcy w projekcie PRELUDE pełniło
Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
Naukowo–badawczy projekt PRELUDE po raz pierwszy
zaprezentowany został 15 maja 2002 roku w Katowicach podczas
konferencji „Autostrada Firm Nowych Technologii – nowe technologie
dla gospodarki”, która odbyła się w ramach VII Forum Inwestycyjnego
SILESIA. Do udziału w projekcie zaproszono przedsiębiorstwa
informatyczne, jednostki badawczo–rozwojowe, uczelnie wyższe oraz
władze samorządowe z terenu Województwa Śląskiego.
Wraz z rozpoczęciem realizacji projektu PRELUDE zainicjowano
szereg spotkań, konferencji, warsztatów poświęconych zagadnieniom
podjęcia współpracy różnych środowisk na rzecz rozwoju
społeczeństwa informacyjnego. Jedną z wielu takich okazji była
konferencja regionalna zorganizowana w ramach programu PRELUDE w
Katowicach 25 września 2002 roku, gdzie tematem przewodnim były
możliwości finansowania działań w zakresie rozwoju społeczeństwa
informacyjnego z funduszy europejskich. W toku realizacji okazało
się, że PRELUDE spełniło swoją rolę, pobudziło dyskusje wśród
samorządów regionu śląskiego. W poszczególnych urzędach zaczęły
powstawać pomysły uruchomienia systemów elektronicznej
administracji.
W grudniu 2003 roku odbył się warsztat pt. „Realizacja
projektów na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w
Województwie Śląskim”. Jego celem było przedstawienie możliwości
realizacji projektów z zakresu społeczeństwa informacyjnego z
wykorzystaniem funduszy strukturalnych. Zaprezentowano wówczas
kilka propozycji projektów, których realizacja mogłaby w znaczący
sposób wpłynąć na rozwój SI w regionie. Efektem spotkania było
utworzenie roboczego zespołu samorządowego ds. społeczeństwa
informacyjnego. Podczas grudniowej konferencji postanowiono
połączyć siły i zamiast wielu pojedynczych rozwiązań, przygotować
jeden wspólny projekt obejmujący większą grupę mieszkańców. Tak
powstał zarys SEKAP-u - Systemu Elektronicznej Komunikacji
Administracji Publicznej. Prace nad jego koncepcją wśród samorządów
Śląska we współpracy ze Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie” jako
partnera-doradcy, trwały ponad rok.
25 kwietnia 2003 roku została zorganizowana konferencja pod
hasłem „Partnerstwo na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w
Województwie Śląskim”, podczas której dyskutowano na temat
clusteringu jako skutecznej formie współpracy sprzyjającej
rozwojowi innowacyjności i wymianie doświadczeń pomiędzy
organizacjami lub firmami wdrażającymi projekty europejskie bądź
podejmującymi regionalne lub lokalne przedsięwzięcia związane z
zakresem programu PRELUDE.
W ramach PRELUDE przeprowadzono pierwsze w Województwie
Śląskim badanie dotyczące zaawansowania procesów informatyzacji w
urzędach gmin, miast i powiatów. Jego celem była diagnoza stopnia
informatyzacji w samorządach lokalnych, zarówno w znaczeniu
infrastruktury teleinformatycznej, jak i funkcjonującego
oprogramowania oraz planów rozwoju. Przedstawione w styczniu 2004
roku rezultaty badania posłużyły jako materiał wyjściowy dla
samorządów zamierzających wykorzystać środki z funduszy
strukturalnych, w zakresie zwiększenia potencjału informatycznego
swoich urzędów.
W marcu 2004 roku w Katowicach odbyła się zorganizowana w
ramach PRELUDE przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
konferencja „eGovernment w Regionach”. Podczas spotkania
podkreślono znaczenie przygotowania regionalnych strategii rozwoju
społeczeństwa informacyjnego i konieczność budowy infrastruktury
dostępu dla każdego, zwłaszcza na terenach poza aglomeracją.
Szczególną uwagę poświęcono wsparciu realizacji projektów w
obszarze społeczeństwa informacyjnego w ramach funduszy
strukturalnych. Podczas tej konferencji po raz pierwszy
zaprezentowano koncepcję projektu pn. System Elektronicznej
Komunikacji Administracji Publicznej.
Następnym krokiem było powierzenie przez Urząd Marszałkowski
Województwa Śląskiego Stowarzyszeniu
Miasta w Internecie opracowania
studium wykonalności. Dokument został opracowany i udostępniony na
przełomie czerwca i lipca 2005 r. Wtedy też zawiązało się
konsorcjum samorządów chcących uczestniczyć we wspólnym dziele.
Realizowany obecnie system elektronicznej komunikacji na
Śląsku jest jednym z najbardziej ambitnych projektów w kraju. Jest
to najbardziej innowacyjny projekt ze wszystkich ujętych w
Działaniu 1.5 ZPORR. Architekturę regionalnego SEKAP-u przygotowaną
w latach 2004-2005, można dziś porównywać z układem rządowego
projektu e-PUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji
Publicznej).
Pionierska niegdyś praca zaowocowała regionalną platformą
łączącą 54 urzędy (jeden urząd marszałkowski, 10 powiatów
grodzkich, 7 powiatów ziemskich i 36 gmin). W ramach SEKAP-u
uzgodnione zostały wspólne procedury załatwiania spraw, określono
jednakowe formularze, zaprojektowano system obiegu dokumentów,
system weryfikacji podpisów elektronicznych, zakupiono też
niezbędne do uruchomienia systemu urządzenia a także aplikacje
wspomagające pracę. SEKAP składa się z wielu rozbudowanych modułów
gwarantujących m.in. bezpieczeństwo transmisji, bezpieczeństwo
płatności, identyfikację mieszkańca.
W praktyce funkcjonowanie SEKAP-u ma polegać na tym, że
mieszkaniec będzie logował się do jednego serwisu, który pokieruje
go następnie na witrynę z e-usługami urzędu właściwego do jej
załatwienia. System przewidziany jest do obsługi ponad miliona
mieszkańców z terenu województwa. Zakończenie budowy i
udostępnienie platformy planowane jest na rok 2008.
W tym czasie (2005-2008) wartość szacowanych wydatków
związanych realizacją projektu ma wynieść ponad 27 mln zł. Projekt
uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju
Regionalnego.
ZARZĄDZANIE
Projektem w imieniu Województwa Śląskiego (Lidera Projektu)
od 01.09.2020r. zarządza Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego,
Departament Cyfryzacji i Informatyki. Zadaniem jednostki będzie
także prowadzenie działań na rzecz dalszego rozwoju Projektu w
przyszłości.
Do zadań w ramach projektu SEKAP należy w szczególności:
- współpraca z uczestniczącymi we wdrażaniu projektu
instytucjami,
- prowadzenie sprawozdawczości oraz monitoringu projektu
zgodnie z wymaganiami ZPORR,
- dysponowanie środkami finansowymi dla zapewnienia płynności
finansowej realizacji projektu,
- prowadzenie obsługi finansowo – księgowej projektu
SEKAP,
- przeprowadzanie przetargów związanych z realizacją projektu,
w tym prowadzenia rozliczeń z wykonawcami, a także odbioru
wszystkich prac od wykonawcy.
W zarządzaniu Projektem Lidera wspierają Komitet Sterujący
oraz Zespoły Robocze, w skład których wchodzą przedstawiciele
Partnerów Projektu.